sâmbătă, 22 decembrie 2018


Părintele Nicolae Grebenea, o mare personalitate a rezistenţei anticomuniste
Autor articol
 

Părintele Nicolae Grebenea a fost una dintre marile personalităţi ale rezistenţei anticomuniste, unul dintre marii duhovnici şi mărturisitori ai neamului românesc. Deşi originar din Ardeal, a fost legat de Moldova şi judeţul Neamţ prin perioada cît a fost cadru didactic la Bicazu Ardelean şi apoi prin activitatea duhovnicească din oraşul Piatra Neamţ. Cartea sa, „Amintiri din întuneric“, se constituie o sugestivă frescă a lumii româneşti interbelice, dar şi o memorialistică a deţinutului politic din închisorile comuniste, iar apoi a proscrisului, a omului aflat în permanenţă în atenţia Securităţii, anchetat, şicanat şi chiar iradiat. La vîrsta de 96 de ani, atunci cînd am avut privilegiul de a sta de vorbă cu domnia-sa (a murit la vîrsta de 101 ani) dovedea aceeaşi acurateţe a gîndirii pe care a demonstrat-o în amintitul volum ce a cunoscut două ediţii. Părintele Iustin Pârvu, la cererea de a-l caracteriza, a spus: „Ce să zic despre el?! A fost un om bun dacă Dumnezeu l-a dăruit îndelungat în zile“. Era şi părerea bătrînilor din satul Bicazu Ardelean, care au învăţat carte de la el. L-am întrebat pe părintele Nicolae Grebenea cum îl poate defini pe părintele Iustin. Mi-a răspuns că este „un român adevărat, verde, din creierul munţilor“. Versurile lui Radu Gyr, pe care l-a cunoscut în închisoare, au fost şi pentru el un Crez: „Puneţi-mi lanţuri şi cătuşe,/ Să sune scrîşnetul hain/ Şi mii de lacăte la uşe,/ Eu cum am fost aşa rămîn“. Nicolae Grebenea a văzut lumina lumii la Răşinari, în judeţul Sibiu, la 25 octombrie 1905, un vechi sat românesc de la poalele munţilor, ca al optulea din cei nouă fraţi, dintr-un tată macedonean. A făcut şcoala la Răşinari, avîndu-l pe protopopul Emilian Cioran, tatăl marelui Emil Cioran, profesor la disciplina istorie, dar nu are amintiri frumoase din şcoală. A fost student la Academia Teologică Andreiană din Sibiu, avîndu-l între alţii ca profesor pe tînărul Dumitru Stăniloaie. Îşi încheie însă studiile la Cernăuţi. Este delegat al Mitropoliei Sibiului să organizeze, din 1936 pînă în 1938, parohia de la Bicazu Ardelean şi înfiinţează aici primul cuib legionar. Dar Carol al II-lea era în conflict cu legionarii şi este arestat, ajungînd în lagărul de la Vaslui. Este prima sa întemniţare, sub regele Carol al II-lea. Este arestat în 12 februarie 1942 şi dus la Bucureşti, la Interne. Cea de-a doua întemniţare sub Antonescu. Cunoaşte apoi Aiudul, în timpul comuniştilor. A treia întemniţare, sub regimul celei de-a treia dictaturi. De la Aiud este adus la Penitenciarul Ploieşti, de la Ploieşti din nou la Aiud, apoi la Baia Sprie, unde se întîlneşte cu părintele Iustin Pârvu. Aici, în Săptămîna Mare a Patimilor Domnului, unii deţinuţi propun părintelui să serbeze Învierea, să facă o slujbă în mină. Părintele acceptă propunerea, hotărîţi să suporte toţi la nevoie consecinţele, deoarece rugăciunea era aspru pedepsită de administraţie. În noaptea Sfintei Învieri, din toate piepturile a răsunat cîntecul de biruinţă: „Hristos a Înviat!“. Nimeni nu i-a deranjat, chiar gardienii ascultau în linişte slujba făcută de aceşti deţinuţi în fundul pămîntului. L-a cunoscut şi pe părintele Gheorghe Calciu-Dumitreasa, cu care petrece 3 săptămîni în închisoarea de la Aiud şi tot aici l-a cunoscut pe Radu Gyr, Nichifor Crainic, pe Constantin Gane, pe Ilie Rădulescu sau Petre Pandrea.
Prigoana după închisoare şi iradierea
În închisorile comuniste a fost unul dintre cei care au menţinut starea de spirit şi moralul tineretului atunci cînd acesta se afla derutat şi deznădăjduit în faţa greutăţilor şi mai ales a reeducării şi extreminării. Radu Gyr, Vasile Voiculescu sau Nichifor Crainic le-au dăruit tinerilor din închisori poeziile, iar Nicolae Grebenea sau Traian Trifan le-au oferit sfatul şi tăria de a rezista. Părintele Iustin Pârvu l-a cunoscut în închisoare. Nicolae Grebenea era mai în vîrstă decît mulţi dintre deţinuţi şi avea experienţa temniţelor din timpul lui Carol al II-lea şi Antonescu. Fusese la Vaslui atunci cînd regele Carol al II-lea a declanşat „Noaptea cuţitelor lungi“ şi a decimat elita legionară. După cum remarca părintele Iustin Pârvu, comuniştii erau uimiţi de capacitatea de a rezolva problemele a părintelui Grebenea, de spiritul său organizatoric şi deţinuţii ştiau că „dacă părintele Grebenea a spus aşa, atunci aşa trebuie să fie…“ Şi tinerii aveau nevoie de aşa ceva. La Baia Sprie, în lagăr, Iustin Pârvu a fost alături de Nicolae Grebenea în declanşarea grevei care a condus la dispersarea coloniei în temniţele din ţară. În 28 iulie 1964 este eliberat din închisoare cu mulţi dintre cei care au supravieţuit şi hirotonit preot în parohia Spini, filia Şona, Tîrnava Mică, la 8 km de Blaj, la 1 octombrie 1964. În anul 1970 vine la Piatra Neamţ şi este numit preot la Vlădiceni (filia Dîrloaia) o parohie cu oameni nevoiaşi (280 de familii), perioadă în care este percheziţionat, supravegheat de Securitate, anchetat. Din 1964 a fost atacat şi urmărit permanent de Securitate, chemat mereu la sediile din Roman şi Piatra Neamţ, fiind considerat un pericol pentru regim şi aceasta pentru prestigiul deosebit pe care-l avea printre supravieţuitorii temniţelor comuniste, dar nu numai. Era un om care impunea. În cartea sa de memorii povesteşte cum a fost iradiat la Securitate şi cum a scăpat cu ajutorul ierburilor de leac după trei săptămîni de zile, provocînd uimirea şi spaima securiştilor care îl credeau mort. Trece la cele veşnice mulţi ani mai tîrziu, la aproape 101 ani, alegînd să se despartă de cele lumeşti la 2 iulie 2006, de ziua viteazului voievod, Sfîntul Ştefan cel Mare. Cercetînd istoria rezistenţei anticomuniste am avut onoarea să-l cunosc la Mănăstirea Haşca şi să-mi împărtăşească din gîndurile sale. Mi-a oferit cartea şi şi-a manifestat nemulţumirea că la mutarea din Piatra Neamţ a pierdut două dintre caietele sale de însemnări de tip jurnal care ar fi continuat cartea. În 2006, într-o discuţie cu un pasionat de istorie îmi manifestam regretul la aflarea morţii părintelui. M-a întrebat dacă este vorba de Nicolae Grebenea, cel ce a fost preot la Piatra şi nu mică mi-a fost surpriza cînd s-a oferit să-mi aducă două caiete ale părintelui, care au cunoscut o adevărată odisee…
Am ars în dureri mari. Flăcări m-au perpelit şi mi-au mîncat anii mai tineri
Vă oferim cîteva însemnări din caiete şi sperăm ca într-un timp nu prea lung să putem să le facem cunoscute celor interesaţi în întregime.
27 februarie1983: Situaţia privind alimentarea populaţiei cu alimentele necesare pentru hrană s-a îngreuiat mult în ultimul timp. Cozile sînt mari şi aşteptarea îndelungată pînă să ajungă să-ţi procuri cele de trebuinţă; ele uneori sînt foarte obositoare prin îmbulzeala ce se produce pentru păstrarea rîndurilor. Totodată sînt împreunate cu nemulţumiri ce uneori izbucnesc în ieşiri nervoase nestăpînite. Şi, deşi nimeni nu moare de foame, azi, la noi, temerile, neliniştea, agitaţia, apar în mod evident şi se manifestă turbulent. Nu e plăcut să asişti la astfel de scene. Iar acestea apar zilnic, fiindcă trebuinţele de alimentaţie sînt zilnice. Situaţia aceasta tristă şi pentru mine foarte dureroasă, mă face să întrerup continuarea jurnalului, spre a evita descrierea unor stări şi lucruri deloc plăcute, ce n-ar putea fi evitate în descrierea situaţiei de la noi. 20 ianuarie 1984. O împrejurare cu totul deosebită mă obligă să reiau jurnalul pe care voisem a-l amîna pînă la un moment în care criza de alimentare de la noi va dispărea, dar care n-a sosit încă. Eu nu mă schimbasem, rămăsesem acelaşi cetăţean paşnic al ţării, liniştit şi la locul meu, aşa cum fusesem şi înainte. Mă încadrasem în viaţa socială actuală şi ca preot pensionar trăiam destul de retras, servind rareori la unele biserici unde eram invitat a servi şi unde, cîteodată, ţineam şi predica. Predica mea a fost totdeauna liberă, nu citită, la obiect, fără aluzii politice, însufleţită însă şi cu tendinţa de întări credinţa şi a o prezenta ca singura pîrghie de susţinere a moravurilor să nu se prăbuşească şi ca pe o forţă nebiruită în întărirea avîntului spre fapte bune, generoase şi altruiste. Totodată, prezentam credinţa ca pe o putere ce întăreşte sufletul prin liniştea în care îl aşază cînd îşi pune toată încrederea în Dumnezeu. Iar, ca urmare a acestei linişti interioare, corpul se întăreşte şi el, nervii rămîn sănătoşi şi întreagă sănătatea corpului e afectată favorabil. Nu uram pe nimeni! Suferisem. Am ars în dureri mari. Flăcări m-au perpelit şi mi-au mîncat anii mai tineri. Mi-au redus destul viaţa. Cu toate acestea nu purtam nici o duşmănie, nici o ură, nici un dor de răzbunare. Depăşisem toate acestea. Nu voiam nimănui răul, nici celor ce nu l-au făcut, nici celor ce se mai ţineau de mine şi puteau să ni-l mai facă. Dobîndisem pacea, ea era o comoară scumpă a sufletului meu şi o cîştigasem cu 30-40 de ani înainte. În ceea ce priveşte instalarea regimului comunist la noi, consideram că e un fapt care s-a făcut cu permisiunea lui Dumnezeu. Examinasem problema în temniţă, deja în primii ani ai instalării în Europa şi la noi. Şi am ajuns la următoarea concluzie: În voinţa lui Dumnezeu vedem două aspecte: ceea ce vrea Dumnezeu, ceea ce doreşte să fie, adică să se întîmple, iar al doilea aspect, ceea ce Dumnezeu permite să se întîmple în lume. Căci nimic nu se petrece fără voia lui Dumnezeu. În cazul comunismului, Dumnezeu nu l-a dorit – căci el e materialist şi ateizant – dar i-a permis desfăşurarea în lume, ca o necesitate, poate pentru un progres material şi social în lume şi pentru păcatele noastre.